TEXT: Malin Nyholm, projektforskare och föreläsare vid Yrkeshögskolan Novia, Foto: Ann-Sofie Wilson
Vid årsskiftet genomfördes stora förändringar i Finland gällande arbetsmarknads- och integrationstjänster. Sysselsättningsområdenas verksamhet påbörjades och en ny integrationslag trädde i kraft. En positiv sak med den nya integrationslagen är att kommuner och sysselsättningstjänster nu ska erbjuda samhällsorientering till nyinflyttade integrationskunder. Motsvarande lagstadgad samhällsorientering har funnits i Sverige och flera andra europeiska länder redan i årtionden.
Att flytta till ett annat land och inkluderas i ett nytt samhälle är inte alltid lätt. Kommer man från en avlägsen kultur är det mycket som är annorlunda och nytt man ska lära sig. Syftet med samhällsorientering är att underlätta denna lärprocess. Enligt statsrådets förordning ska 70 timmar samhällsorientering ordnas på kundens modersmål eller ett språk som man förstår bra.
Samhällsorienteringen bör omfatta följande teman: 1) det finländska samhällets värderingar och normer samt den centrala lagstiftningen, 2) grundläggande och mänskliga rättigheter samt jämlikhet, 3) jämställdhet mellan könen och sexuella rättigheter, 4) målen för integrationen samt integrationsfrämjande tjänster, 5) sysselsättning och företagande samt arbetsmarknaden, 6) studier och studiemöjligheter, 7) organisations- och frivilligverksamhet samt delaktighet, 8) planering av ekonomin samt annan verksamhet i vardagen, 9) Finlands historia och kultur.
Att vi i Finland ska erbjuda integrationskunder samhällsorientering är väldigt positivt, men här finns också frågeställningar. Var hittar man personer som pratar invandrarnas modersmål och som kan undervisa i ovannämnda teman? På finskt håll har ledare utbildats redan i några år, men då krävs det att man kan finska.
Novia sökte finansiering för att ordna motsvarande ledarutbildning för personer som integrerats på svenska. Något som vi tyckte var viktigt både ur ett jämlikhets- och informationsperspektiv. Har man integrerats på svenska bör det också finnas motsvarande möjligheter som på finska, och de som nyligen flyttat till landet behöver få korrekt och rättvis information om integration på svenska i Finland. Större förutsättningar för det finns ju om ledaren i samhällsorientering har goda insikter i frågan.
I våras inledde en pilotgrupp sina studier och nio personer får sina intyg i höst. Gruppen är utspridd i Svenskfinland och hela 15 språk pratas i gruppen. Följande utbildning planeras för tillfället.
En annan frågeställning är hurdan samhällsorientering får de som inte är integrationskunder utan till exempel arbetskraftsinvandrare eller internationella studerande? Det finns inget entydigt svar, men tyvärr får många som flyttar till Finland inte ta del av organiserad samhällsorientering vilket kunde undanröja en hel del missförstånd och utmaningar. Det finns arbetsgivare som köper ”relocation service” till sina utländska medarbetare och det är bra, men vi vill uppmuntra arbetsgivare med hög andel utländska medarbetare att tänka mer långsiktigt och ha en egen ledare för samhällsorientering inom organisationen.
När det gäller internationella studerande finns också stora variationer, men läroinrättningarna utvecklar hela tiden verksamheten för att studerande ska trivas här och förbereda sig för ett liv i Finland på bästa sätt. Också här har samhällsorientering en viktig roll.
Ledarutbildningen för flerspråkig samhällsorientering möjliggörs med finansiering av Amos Andersons fond och Svenska kulturfonden.