Under tre års tid har det pågått stor aktivitet på båda sidorna om Botniska viken med projektet Bothnia Business Heritage – ett projekt där projektpartnerna jobbat för att utarbeta metoder för kulturarvsaktörer och företag att närma sig varandra och samarbeta. Projektet avslutas nu i augusti med bland annat lanseringen av en fysisk handbok, där projektparterna samlat allt de lärt sig kring hur kulturarvsaktörer och företag kan samarbeta för att båda parter ska få så stor behållning av samarbetet som möjligt.
Projektet fick sitt början med en vilja att visa upp det gemensamma finsk-svenska arvet med främsta fokus på den maritima- och skogsindustrin. Genom att lyfta det förflutna ville man visa på hurudana möjligheter företagen idag har att stärka sin marknadsföring, branding och utveckling med hjälp av kulturarvet. Under resans gång har projektets innehåll utvecklats till att omfatta mer än bara den maritima- och skogsindustrin och också konkretiserats till att hjälpa kulturarvsaktörerna skapa säljbara upplevelsepaket till företag.
- Huvudsyftet med projektet har varit att hitta gyllene samarbeten. Till stora delar har vi lyckats och genom projektet har vi fått goda indikationer och konkreta åtgärdsförslag på vad som kunde göras bättre i samarbetet mellan det kulturella och industrin, säger projektledare vid KulturÖsterbotten, Nina Sten.
Projektet har bestått av tre olika delar. En av de största delarna och en av de delar som också aktivt lever kvar efter projektet är ett nätverk på över 100 kulturarvsaktörer både i Finland och i Sverige. Nätverkets uppgift är att utbyta idéer och erfarenheter, ge goda råd och främja samarbetet dels mellan Finland och Sverige, och dels mellan kulturarvsaktörerna och industrin.
Den andra delen i projektet har gått ut på att hitta arbetsmodeller för kulturarvsaktörer, och lära dem skapa säljbara paket av de tjänster och erfarenheter de kan erbjuda till olika företag.
- Det arbetet har skett främst genom olika workshops och träffar och skapandet av olika produkter, som sen testats i projektet. Den här biten har utmynnat i en handbok – en fysisk handbok där vi steg för steg beskriver hur en kulturarvsaktör ska gå till väga för att skapa ett lyckat, säljbart koncept till företag, säger Nina.
Den tredje delen i projektet har haft fokus på forskning kring nätverk som funnits tidigare, hur de har levt vidare och vad man gjort för att få dem att överleva.
- Mest nöjd är jag över handboken som projektet utmynnat i. Den omfattar alla delar i projektet och är väldigt användbar också för dem som inte varit med i själva projektet. I handboken finns allt vi lärt oss under projektets gång och jag tror den kan vara till stor nytta för kulturarvsaktörerna, säger Nina.
Också nätverket är en viktig del i projektet som lever vidare.
- Visst är det fint att vi har ett så stort nätverk som fortfarande kommer att vara aktivt ännu efter projekttidens slut. Det känns faktiskt bra att vi lyckats bygga upp ett sådant, fortsätter Nina.
Finansiärer av projektet är Interreg Aurora, Lapin Liitto, Region Västernorrland, Skellefteå och Region Norrbotten. Projektpartners är Yrkeshögskolan Centria, Yrkeshögskolan Novia, KulturÖsterbotten, Luleå tekniska universitet, Västernorrlands museum och Skellefteå museum. Projektet avslutas i augusti 2025.
Du hittar handboken på tre olika språk här: https://bbhnetwork.org/publications/