I skrivande stund förbereder vi oss för studiestarten och gör oss redo för att ta emot studerande till Novias alla utbildningar. Nya studerande gör sig redo för att inleda en ny fas i sina liv, påbörja resan till en högskoleexamen. Äldre studerande gör sig redo för att komma tillbaka för att fortsätta sina studier, träffa sina studiekamrater och lärare. Lärarna har kommit tillbaka från sina ledigheter och hela högskolan står i beredskap för det nya läsåret. Oberoende av om vi har varit med förr eller har vanan inne med att starta upp ett nytt läsår, så är det alltid en ny start, en början på någonting nytt och nya människomöten står vid dörren.
När semestersäsongen börjar löpa mot sitt slut överöses vi av tips och trix för hur orka, hur hushålla med den energi vi laddat oss med under ledigheten, hur övergå från semesterrutiner till vardagen. Att börja på nytt med lämplig uppvärmning och arbetstakt, kunna resursera med de krafter och den energi man lagrat under ledigheten, är alltid utmanande. Hur klara av att prioritera och fokusera på det som är viktigt för stunden och spara på krafter, motivation och energi för resten av läsåret kräver prioritering och klar målsättning. Vid en högskola är en av den viktigaste kundgruppen våra studerande, och utbildning är grunden till vad vi har som vår primära uppgift. Vid Novia har vi definierat att målsättningen med vår pedagogik är studerande med stark framtidstro, en god social kompetens och förmåga till fortsatt professionell utveckling.
Förutom att ge en kvalitativ undervisning har vi studerandes välmående i studier i fokus. För att kunna stöda och motivera till studieframgång behövs även en god studievägledning och ett nära samarbete med studievägledande stödpersonal, lärare och övriga funktioner. Vi är många som kan och vill bidra till studerandes välmående i studierna.
Det är en mångfacetterad och stundvis utmanande vardag vi har framför oss när läsåret kommer igång. Det finns många redskap, en diger verktygsback, vi har att tillgå. Ett redskap jag vill lyfta fram när vardagen, både för dig som lärare och som studerande, kan kännas extra betungande är självmedkänsla. Studenternas hälsovårdsstiftelse, SHVS, beskriver självmedkänsla som en förmåga att förhålla dig vänligt, skonsamt och barmhärtigt till dig själv även när du har stött på motgångar eller misslyckats med något.
Det är inte fråga om att tillåta eller berättiga sig allt, utan att behandla sig själv som en klok förälder skulle göra – förstå, trösta och samtidigt sätta gränser. Självmedkänsla innebär att du medvetet söker kontakt med dig själv, uppskattar dig själv och tar ansvar för ditt välbefinnande. Kanske dessa två tips för hur du kan utveckla din självmedkänsla kan vara till nytta när du tar itu med den nya läsårsstarten, de nya möjligheterna och utmaningarna:
- Försök vara din egen bästa vän. Du kan försöka nå en självmedkännande inställning genom att bemöta dig själv som du skulle bemöta en god vän. Försök få dig att känna dig bättre i svåra stunder och låt dig glädjas över goda stunder.
- Gå under dagen igenom sådant du kan tacka dig själv för. Det kan vara exempelvis att du beaktar dig själv, avstår från överdrivna krav och koncentrerar dig på sådant som är viktigt för dig samt lägger märke till goda försök oberoende av resultat.
Med önskan om ett inspirerande och spännande läsår!