Flipped learning-lärande är en pedagogisk modell där studerande engagerar sig i undervisningens substans utanför klassrummet och använder lektionstiden för interaktiva aktiviteter, Denna modell används inom olika utbildningsområden för att underlätta lärandet. Detta tillvägagångssätt är särskilt effektivt vid undervisning i komplexa ämnen som läkemedelsräkning, där traditionella föreläsningsbaserade metoder ofta kommer till korta.
Vid användning av flipped classroom - omvänt klassrum, förkovrar studerande sig först i nytt material genom olika typer av föruppgifter: videor, läsning av givet material eller interaktiva moduler som leder in i den substans som sedan skall tillämpas. Denna förberedelse gör det möjligt för dem att bekanta sig med de grundläggande begreppen i ämnet i egen takt. Under lektionen flyttas sedan fokus till att tillämpa denna kunskap genom problemlösning, diskussioner och andra interaktiva aktiviteter. Den här modellen främjar aktivt lärande och hjälper studerande att utveckla det kritiska tänkandet.
Läkemedelsräkning är en kritisk färdighet och en nyckelkompetens för sjukskötarstuderande som har visat sig vara väldigt utmanade för studerande. Inom Yrkeshögskolan Novia har modellen med flipped classroom tillämpats under de senaste åren i den fördjupade läkemedelskursen. Eftersom fel i dosering kan få allvarliga konsekvenser för både patienter och den som administrerar läkemedel, måste studerande behärska att beräkna detta till 100%.
Traditionella undervisningsmetoder faller ofta på frågan hur hantera de varierande nivåerna av matematisk kunskap bland studerande. Modellen med omvänt klassrum har dock visat sig vara lovande inom detta. En studie vid Newcastle University utvärderade flipped classroom-metoden för att lära ut dosberäkningar. Studerande fyllde i en arbetsbok med teori- och praktikproblem före lektionen och ägnade sig sedan åt interaktiv problemlösning under lektionstid. Resultaten var överväldigande positiva, med 90% av studenterna som föredrog denna metod framför traditionella föreläsningar. Samma erfarenhet finns inom Novia.
Inom Novias undervisning är den fördjupade läkemedelsräkningen indelad i tre olika kategorier. Studerande förkovrar sig i givet material som består av videon, bildmaterial, inspelade föreläsningar och interaktiva övningar. Under påföljande workshop i klass eller online, räknar studerande tillsammans i små grupper de problem som hänför sig till denna teori. Studerande producerar under workshops också upp en egen modell eller manual för hur man löser problemen, som sedan kan tillämpas i alla liknande problemlösningar.
Flipped classroom kräver dock engagemang av studerande. Om materialet ej studerats på förhand faller hela planeringen och idén med flipped classroom. Det har dock visat sig i praktiken att flertalet studerande är insatta i teorin och mer engagerade under lektionen eftersom de aktivt deltar i problemlösning och diskussioner.
Resultatet av denna metod är även förbättrade prestationer. Detta bekräftas också i studier som har visat att studerande som deltagit i omvända klassrum presterar bättre jämfört med de som haft i traditionella pedagogiska metoder.
Metoden ger även möjlighet till personligt lärande, studerande kan lära sig i sin egen takt utanför klassrummet, vilket är särskilt fördelaktigt för de med olika nivåer av förkunskaper. Även kritiskt tänkande främjas och den logiska förmågan tränas hos deltagarna.
Den interaktiva karaktären inom flipped classroom främjar både kritiskt tänkande och problemlösningsförmåga och hjälper studerande att förstå kontext.
Den omvända klassrumsmodellen representerar ett betydande framsteg inom sjukstötarutbildningen särskilt när det gäller undervisning i läkemedelsräkning. Genom att flytta fokus från passivt mottagande av information till aktiv tillämpning av teorin förbättras inte bara studerandes engagemang och prestationer utan det förbereder dem också bättre för verkliga utmaningar.
Referenser:
Cui et al . 2023.Effectiveness of flipped classroom in pharmacy education – a meta-analysis BMC Medical Education 23.
Guilding. 2017. A flipped classroom approach to teaching drug calculations. E Journal of the British Pharmacological Society.
Han & Rökenes. 2020. Flipped Classroom in Teacher Education: A Scoping Review. Front. Educ., 12.
Låg & Säle .2019. Does the Flipped Classroom Improve Student Learning and Satisfaction? A Systematic Review and Meta-Analysis. AERA Open Vol 5.
Kungsgårdsvägen 30 A 65380 Vasa Tfn (06) 324 2211
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., www.sofuk.fi
Ansvarig utgivare: Martin Norrgård
Redaktionsråd: Maria Nystrand, Carola Harmaakivi, Simon Ventus, Caroline Lång
Ansvarig redaktör: Maria Nystrand
Layout: Niklas Forsberg