Ett av mina favorituttryck som jag brukar säga på morgonen då jag kommer till jobbet är ”Ny dag, nya möjligheter!” Det känns bra att börja med den tanken, att dagen är full av nya möjligheter, även om dagen förstås högst troligen också kommer att innehålla en del motgångar och utmaningar. Men, ”think positive” – eller hur?
Nu har vi ett nytt år framför oss, och även om vi tyvärr inte kan säga att vi har allt elände som vi sett under de senaste åren med pandemi, krig och olika kriser bakom oss, så känns det ändå bra att fokusera på tanken att vi har påbörjat ett nytt år - med nya möjligheter!
På tal om de senaste årens utmaningar och elände så dök det ju upp ett relativt nytt fenomen inom kommunikation, plötsligt blev ”fake news”, eller desinformation, något alla blev tvungna att ta ställning till i sin konsumtion av information på olika kanaler och medier. I slutet av 2022 dök det också upp ett verktyg som ännu en gång lyfte upp diskussionerna om källgranskning, kritiskt tänkande och fake news i medierna. Jag tänker förstås på chatbotten ChatGPT, Open AI företagets chatbot som kan producera text, svara på frågor och t.o.m föra diskussioner med användaren genom att använda information från internet. Kruxet är att botten använder endast innehåll producerat fram till år 2021 och att texternas och svarens kvalitet kan vara väldigt ojämn. Man har också diskuterat t.ex. att den kommer att främja fusk i skolan och hindra elever och studerande att utveckla sin egen förmåga till kritiskt tänkande.
Men, nog måste det ju också finnas fördelar med ett sådant här verktyg som snabbt och effektivt dammsuger nätet på information och producerar trovärdiga texter på sekunder? Som så många andra som jobbar med kommunikation och med att producera olika typer av texter ville även jag testa hur ChatGPT kunde hjälpa mig i min vardag (genom att skriva en del av den här ledaren). Så jag frågade chatbotten vad den själv säger om sina fördelar och hur den kan användas på ett vettigt sätt:
”ChatGPT är ett avancerat konversationsverktyg som kan användas för att hjälpa personer i olika yrkesgrupper. Det kan användas för att hjälpa medarbetare att kommunicera med kunder och kollegor, för att förbättra produktiviteten genom att förenkla processer och för att stödja datainsamling. ChatGPT använder artificiell intelligens och maskininlärning för att förstå och automatisera samtal och är enkel att använda. Det kan användas för att hantera kundförfrågningar, hjälpa medarbetare att hitta rätt information och att bistå medarbetare med att fatta informerade beslut. Det kan även användas för att hjälpa medarbetare att hantera komplexa problem, förbättra produktiviteten och förbättra effektiviteten. ChatGPT kan också användas för att automatisera processer och förbättra upplevelsen för kunder och medarbetare. Allt detta gör ChatGPT till ett användbart verktyg för personer i olika yrkesgrupper.”
Ja, så även om chatbotten behöver jobba lite på det svenska språket ännu, så låter det väl ändå som att det finns en hel del fördelar och möjligheter här, eller hur? Den som lär sig att använda det här verktyget smart, med precisa frågor och med viss försiktighet och kritiskt tänkande, tror jag visst kan hitta användningsområden som sparar tid och gör jobbet mer effektivt. Ett nytt verktyg – nya möjligheter. Kanske det!
Kungsgårdsvägen 30 A 65380 Vasa Tfn (06) 324 2211
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., www.sofuk.fi
Ansvarig utgivare: Martin Norrgård
Redaktionsråd: Maria Nystrand, Carola Harmaakivi, Simon Ventus, Caroline Lång
Ansvarig redaktör: Maria Nystrand
Layout: Niklas Forsberg