KulturÖsterbottens Logo

Matilda Enegren är vårens gästkonstnär vid Ateljé Stundars. – Tavlan i bakgrunden, som är gjord av Brita Asplund heter, träffande nog, ”Vårens ankomst”. Bilden är tagen, när Enegren besökte Kulturgården på Campus Kungsgården i Vasa. (Foto: Carola Harmaakivi, KulturÖsterbotten)

Barndomens landskap med nya ögon

TEXT: Carola Harmaakivi, KulturÖsterbotten

Österbottning årets första gästkonstnär vid Ateljé Stundars

02 matilda studion

Matilda Enegren tillbringar dagarna med att måla i gästkonstnärens ateljé, som finns på Stundars museiområde. (Foto: Peter Båsk, Stundars museum)

Horisonten och himlen – man ser så mycket av bägge. Det säger Matilda Enegren, årets första gästkonstnär på Ateljé Stundars, när hon får frågan hur hon efter ett decennium i helt andra omgivningar nu betraktar det österbottniska landskapet, ett landskap som hon är väl bekant med sedan barndomen.

Matilda Enegren blev gästkonstnär vid Ateljé Stundars lite av en slump. Den konstnär som hade bjudits in till residenset för årets fem första månader tvingades i sista stund ställa in sin medverkan, av tungt vägande familjeskäl. Enegren kontaktades då av Peter Båsk, som varit aktiv vid gästkonstnärsresidenset Ateljé Stundars sedan starten år 1998.

– Jag var egentligen på väg till Tyskland, men möjligheten att bli gästkonstnär vid Ateljé Stundars var så lockande, berättar Enegren. Och Peter – han måste ha kommit ihåg mig från en utställning jag höll på Stundars för några år sedan.

Enegren sände in sin CV och en arbetsplan till KulturÖsterbotten. Några veckor senare fick hon en officiell inbjudan på posten. Till Ateljé Stundars anlände hon vid månadsskiftet januari-februari. 

Enegren har målat ända sedan hon var liten. Efter studentexamen år 2008 vid bildkonstlinjen vid Vasa övningsskolas gymnasium utbildade hon sig till bildkonstnär vid yrkeshögskolan Novia, som då verkade i Nykarleby. Studierna fortsatte sedan vid Göteborgs universitet, där hon år 2015 tog en masterexamen i fri konst vid Akademin Valand. Numera bor och verkar hon i Helsingfors.

Ateljé Stundars är inte det första konstnärsresidens som Enegren bevistar. År 2013 var hon gästkonstnär på Oberpfälzer Künstlerhaus i Schwandorf, Tyskland. Två år senare, år 2015, fick hon ett vistelsestipendium från Carl Larssons stipendiefond för en residensperiod i Hôtel Chevillon i Grez-sur-Loing i Frankrike.

Under sin residensvistelse på Ateljé Stundars kommer Enegren att arbeta främst med porträttkonst, en konstform hon hängett sig åt sedan år 2017. När Enegren målar porträtt, målar hon av levande modeller i ateljén, människor som hon under långa sittningar lär känna och kan bygga upp en personlig relation till. Det är någonting helt annat än att måla ett porträtt på basis av ett fotografi.

– När någon sitter modell för mig, livs levande i ateljén, ser jag så mycket mer av människan än man kan utläsa i ett fotografi. Samtidigt hinner man samtala om saker och ting. Kontakten mellan konstnären och modellen, den psykologiska aspekten, syns sedan i porträtten, berättar Enegren.

Det är lätt att förstå att konstnären och modellen hinner bli bekanta med varandra, medan arbetet framskrider. Den som vill få sitt porträtt målat av Enegren kan se fram emot minst två sittningar, av vilka den första tar sex-sju timmar – och då är inte mat- och kaffepauserna inräknade. Den andra sittningen är något kortare, men också den tar minst tre-fyra timmar, pauserna borträknade.

Det är inga beställningsverk Enegren målar, åtminstone har det inte varit så hittills. I de flesta fall är Enegrens modeller människor som hon kommit i kontakt med tidigare, människor som hon redan lärt känna en aning. Porträttmålning är nämligen överraskande intimt – det handlar om konstnärens tolkning av individen. 

– Det vore dock spännande att pröva på att måla ett porträtt på beställning, om en sådan förfrågan lades fram, konstaterar Enegren.

Men tillbaka till själva grunden: Varför just måleri? Varför inte fotografi, skulptur eller någon annan konstform?

Enegren funderar en stund.

– Jag upplever att jag kan uttrycka mig direkt och ändamålsenligt genom måleriet, förklarar Enegren. Varje penseldrag på duken har betydelse. Måleriet är för mig ett bra sätt att organisera information på. 

Det Enegren eftersträvar, penseldrag för penseldrag, är ett allt renare och ett alltmer förenklat konstnärligt uttryck. När resultatet blir bra, ser allting så förbluffande självklart ut. Men att nå målet, att skapa detta rena och förenklade uttryck, är det svåraste av allt.

– Jag tror att de flesta konstnärer, inte bara bildkonstnärer, känner igen sig i det här, säger Enegren. 

Matilda Enegren arbetar vid Ateljé Stundars ända fram till medlet av maj. Vid sidan av porträttmåleriet kommer hon bland annat att leverera en gästföreläsning för konststuderande och konstlärare vid yrkeshögskolan Novia i Jakobstad. Senare på våren, på museitorsdagen den 21 april, håller hon öppet hus i ateljén på Stundars museiområde i Solf, Korsholm. – Närmare information om programmet på museitorsdagen ges ut senare.

Nästa vinter ska Enegren hålla utställning på Arte Mare vid Världsarvsporten i Korsholm, huvudsakligen med verk som hon producerar nu i vår vid Ateljé Stundars. Det österbottniska landskapet och det österbottniska ljuset kommer antagligen att synas i konstverken, även i porträtten. Enegren berättar: 

– Landskapet inspirerar mig. Det är ett bekant landskap, barndomens Österbotten, men jag har varit borta så länge att jag ser på det med andra ögon nu. Jag är äldre och har utvecklats både som konstnär och som människa. Nu upplever jag till exempel ljusförändringarna, kontrasten mellan ljus och mörker, mycket starkare än vad jag gjorde tidigare. 

Österbottniska konstvänner har med andra ord en fin utställning att se fram emot. Och redan i vår kan man alltså stifta bekantskap med Enegren och hennes konst – på museitorsdagen 21 april.

Ateljé Stundars i korthet:

  • gästkonstnärsresidens i Solf, Korsholm
  • grundat år 1998
  • drivs av KulturÖsterbotten i nära samarbete med Stundars museum
  • finns på Stundars museiområde
  • tre–fyra konstnärer bjuds in som gästkonstnärer varje år, på basis av ansökan
  • populärt konstnärsresidens med tiotals sökande varje år, från världens alla hörn
  • övriga gästkonstnärer år 2022: Tamer Damla (Turkiet / Kanada) och Kirsimaria Törönen (Finland)

Läs mera: www.kulturosterbotten.fi/atelje-stundars

SÖFUK
Svängrum-e Utges av Svenska Österbottens förbund för utbildning och kultur skn (SÖFUK)

Kungsgårdsvägen 30 A 65380 Vasa Tfn (06) 324 2211
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., www.sofuk.fi

Ansvarig utgivare: Ulrica Karp
Redaktionsråd: Ulrica Karp, Maria Nystrand, Carola Harmaakivi, Jan Fröjdö, Caroline Lång 
Ansvarig redaktör: Maria Nystrand
Layout: Niklas Forsberg