KulturÖsterbottens Logo

Korsholms vallar i vinterskrud
Korsholms vallar i vinterskrud. Foto: Kim Blåfield, YA

Med AR kommer medeltiden närmare

TEXT: Heidi Nylund, Praktikant på KulturÖsterbotten

1390-talet i Vasaregionen kan kännas avlägset och vara svårt att visualisera för sitt inre. Men nu ska det visa sig att modern teknologi kan föra oss lite närmare en svunnen tid. Med hjälp av AR-teknologi (augmented reality) som kan utnyttjas av vardagliga smarttelefoner kommer Krytzeborg, eller Korsholms vallar som vi känner det som idag, att få nytt liv i form av 3D objekt som dyker upp på skärmen. Satsningen är ett samarbete mellan Novia och KulturÖsterbotten med musik från musiklinjen vid Yrkesakademin i Jakobstad. Dessutom är tanken att Medeltidsveckan på Gotland ska få ta del av projektet och utveckla sina virtuella motsvarigheter.

Med hjälp av de källor som finns att tillgå som behandlar Korsholm under 1390-talet, tyvärr är de ganska få till antalet, är tanken att få till ett så verklighetstroget koncept som möjligt för att visa hur livet kan ha sett ut i våra trakter på medeltiden. Det känns spännande och lärorikt att få vara med i utvecklingsstadiet av en ny app. 

Det är rätt många människor inblandade i projektet med sina respektive kompetenser och spetskunskap. Själv studerar jag digital humaniora på Uppsala Universitet och i vår är tanken att jag ska ha min magistersexamen i handen. 

Under mina studier har jag utvecklat ett intresse för digitalisering av kulturarv. Därför tyckte jag att det här projektet lät som en ypperlig möjlighet till att få jobba med just det under några veckor. Som praktikant på KulturÖsterbotten har jag fått möjligheten att se en tidig version av appen och har därifrån kunnat spåna på idéer kring flödet och vilka teman som ska visas när. När jag funderade på flödet försökte jag ta inspiration från spel och appar jag känner till och har använt förut och funderat på vad som fungerar. Jag är själv svag för spel som utspelar sig i medeltidsliknande miljöer. Mina favoriter just nu är det gamla klassiska Skyrim men också Kingdom Come: Deliverance som är ett relativt historieefterliknande spel. Dock får man hålla sig måttligt sann till historien när det kommer till utvecklingen av spel och appar eftersom medeltiden till stor del bestod av sjukdom och elände och inte enbart de glorifierade riddarna och slagen. 

I det här projektet har vi valt att fokusera mera på det vardagliga livet, med ett litet spänningsmoment i Vitaliebrödernas ankomst över havet. Små detaljer som huruvida det ska synas fotspår på marken när det är dags att gå vidare till nästa punkt är saker man lägger ner en avsevärd mängd med tankeverksamhet kring. I takt med att varje ”point of interest” har klarnat har jag försökt skapa ett sorts flödesschema för vad som ska hända när i appen. Vad ska synas när, vilka knappar ska synas var, sådana frågor blir aktuella. Jag har även gett förslag på en introduktion till själva appen som ska berätta att det är en interaktiv app som använder sig av telefonens egen GPS och kamera för att visa de olika virtuella byggnaderna och konstruktionerna. 

I skrivande stund har jag precis varit ute och testat appen på vallarna. Det är januari och inte särskilt bra före för att testa en app som kräver att man går runt, men de virtuella objekten syntes på min skärm. Tekniska problem försvårade mitt arbete ute på vallarna men förhoppningsvis ska allt klarna så småningom. 

Det enda negativa med min praktik på KulturÖsterbotten och med den här AR-appen är att den är så kort! En liten del av arbetsprocessen har jag i alla fall fått vara med om. Jag hyser inga tvivel om att det här kommer att bli en mycket intressant app som guidar en igenom ett Korsholm på 1390-talet. 

Faktaruta

  • AR (augmented reality), förstärkt verklighet på svenska, gör att man bl.a. med hjälp av smarttelefonens kamerafunktion och GPS kan se 3D objekt direkt på terrängen.
  • Cirka 12 olika punkter kommer att finnas som vardera visar olika byggnader och konstruktioner, ibland kan man till och med plocka upp föremål.
  • Korta scener kommer att utspela sig vid punkterna för att illustrera det vardagliga livet på platsen.
  • Appen riktas i huvudsak till 12-13 åringar men lämpar sig även för vem som helst som har ett intresse av medeltiden på Korsholm.
  • Projektet är ett samarbete mellan KulturÖsterbotten, Yrkesakademin i Jakobstad, och Novia. 
  • Länk till projektet: Medeltiden 3.0 (kulturosterbotten.fi)
SÖFUK
Svängrum-e Utges av Svenska Österbottens förbund för utbildning och kultur skn (SÖFUK)

Kungsgårdsvägen 30 A 65380 Vasa Tfn (06) 324 2211
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., www.sofuk.fi

Ansvarig utgivare: Marina Vikberg-Grönlund
Redaktionsråd: Maria Nystrand, Carola Harmaakivi, Simon Ventus, Caroline Lång 
Ansvarig redaktör: Maria Nystrand
Layout: Niklas Forsberg