De flesta av oss har någon gång befunnit sig ombord på en färja på Östersjön. Vi har gått i de smala korridorerna till hytten, känt den gamla heltäckningsmattan klistra fast i skorna och möjligtvis dansat loss i baren inpå småtimmarna i skenet av neonljus. Mitt starkaste minne från färjan över till Sverige är från när jag var 7 år gammal.
Jag köpte min allra första cd-skiva i taxfreen, soundtracket till Titanic. Jag minns att jag var överlycklig över mitt inköp, och poserade stolt med cd-skivan i hand, när mamma och pappa förevigade ögonblicket genom att ta bild på mig och min syster i hytten. Nu i vuxen ålder är Titanic det sista jag vill tänka på när jag åker båt.
När jag fick chansen att planera scenografin för en musikal som utspelar sig på en färja tvekade jag inte en sekund. Att den dessutom är skriven av Humorgruppen KAJ, och ska spelas på Wasa Teater gjorde beslutet ännu lättare. Vilken given succé, och en utmaning för mig, som tidigare mest jobbat inom filmbranschen.
När jag tog fram konceptet till scenografin för Botnia Paradise ville jag ta fasta på de typiska elementen som färjorna har, som vi alla är så bekanta med. Jag ville skapa en miljö med mycket djup, olika nivåer och en varm känsla, där koreografin kan dra nytta av elementen som finns på scenen. En stark känsla jag själv haft när jag befunnit mig ombord på en färja, är överflödet av utbudet i både aktiviteter och produkter. Den här känslan har jag velat skapa också i scenografin till Botnia Paradise, och därför har vi inte sparat på krutet.
Båten är daterad till 1972, vilket präglar stilen i scenografin, både i material och form. Vi har använt oss av mycket träytor, detaljer i mässing och en färgskala i blått, grönt och gult. Tillsammans med kostymören Linn har vi försökt skapa en egen värld på båten, där färg och form matchar varandra till max; en uppskruvad realism. Samma mönster som finns på heltäckningsmattan, återkommer både i gardinerna i hytten, och i Trubadurens skjorta.
En av de stora utmaningarna med att planera scenografin var att få plats med vår orkester på scenen. Vi visste redan från början att vi ville ha orkestern synlig, eftersom bandet är en så viktig del i en musikal. Efter en hel del skisser och diskussioner med ljus, ljud och teknik, ritade jag ett stort fönsterparti, vilket är scenografins största element. Förutom att fönsterpartiet symboliserar fören på båten, ger den insyn till orkester. Genom belysning på materialet i fönsterrutorna kan vi reglera orkesterns synlighet. Nu är orkestern en del av scenografin. Jag har njutit av att se scenografin komma till liv, och se hur dekoren samspelar med berättelsen, karaktärerna och koreografin.
VÅRENS BIILJETTER UTE NU!
Den 15 oktober släpptes vårens biljetter till försäljning för Botnia Paradise. Nu finns det gott om platser att boka mellan januari och maj 2022, men vänta inte för länge! Köp dina egna på https://www.wasateater.fi/feature/botnia-paradise/.
Jag hoppas att den visuella planeringen ska bidra med rätt känsla till musikalen, men också väcka känslor och minnen, lika starka som jag själv haft, när jag tänkt tillbaka på mina resor med färjorna över Östersjön.
Kungsgårdsvägen 30 A 65380 Vasa Tfn (06) 324 2211
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., www.sofuk.fi
Ansvarig utgivare: Martin Norrgård
Redaktionsråd: Maria Nystrand, Carola Harmaakivi, Simon Ventus, Caroline Lång
Ansvarig redaktör: Maria Nystrand
Layout: Niklas Forsberg