Yrkesakademin i Österbotten Logo

Bild på en hybrid logo dekal på en vit bil

Köra klimatsmart – det är något elektriskt med det

TEXT: RAINER AHLVIK, LINGVAFIX COMMUNICATIONS

Elbilar och olika typer av hybridbilar är ett hett ämne idag. Elbilen/-hybriden är ett smidigt och enkelt sätt att minska både förbrukningen och utsläppen. Men ibland kan det bli en komplicerad ekvation om man lägger till livscykelperspektivet, från batteritillverkning till återvinning. Tillsammans med Denice Hohtari, lektor på tekniksidan för fordonsmekaniker på YA, ska vi försöka reda ut vad som är vad i elbilsvärlden.

Elbilen är ingen ny uppfinning. De första bilarna i historien var nämligen elbilar och Porsche tillverkade sin första elbil redan 1898. Sedan tog bensinen och förbränningsmotorerna över.

De senaste 20 åren har tekniken gått framåt med stora steg, framför allt på batterisidan, och det blir allt vanligare i gatubilden med bilar som drivs av el på ett eller annat sätt. 

Från hybrid till renodlad elbil

Såväl miljöskäl som energieffektivitet har gett elbilen ett nytt uppsving. Hybridtekniken fick sitt stora genomslag med Toyota Prius, den första serietillverkade hybridbilen, som hade både en förbränningsmotor och en elmotor. ”Vid låg fart under 30 km/h går bilen helt och hållet på el, medan förbränningsmotorn tar över vid högre hastigheter. Vid behov får dock förbränningsmotorn hjälp av elmotorn. Batteriet laddas både vid körning med förbränningsmotorn och vid inbromsning, så kallad regenereringsfunktion. Det gör att det alltid finns energi i batteriet som försörjer elmotorn”, förklarar Denice Hohtari.


Två typer av laddhybrider

  • En seriehybrid drivs enbart av elmotorn. Med andra ord genererar förbrännings­motorn elektrisk energi till elmotorn endast vid behov.
  • I en parallellhybrid samverkar elmotor och förbränningsmotor för att driva fordonet. När batteriet är tomt tar förbränningsmotorn över.

Rent definitionsmässigt klassas inte sådana elhybridbilar som elbilar eftersom de inte kan laddas externt. Elmotorn gör dem dock extra energieffektiva och sänker bränsleförbrukningen. 

Dagens laddbara fordon har en eller flera elmotorer och ett eller flera batterier samt kan laddas utifrån via en kabel från elnätet. Hohtari säger att när det gäller laddbara fordon så finns det i princip två typer: laddhybrider (plug-in-hybrid) och rena elfordon. ”Laddhybriden har två motorer, en förbränningsmotor och en elmotor. Den har också ett batteri som kan laddas via elnätet. Elbilen i sin tur körs bara med elmotor som får sin energi från ett laddbart batteri.”

Tunga batterier och kort räckvidd

Batteriet i laddhybriderna räcker inte lika långt (el-räckvidd på 50–80 km/laddning) som det i de renodlade elbilarna, men laddhybriderna tankas även med bensin så att de kan köras på sin förbränningsmotor, vilket då orsakar utsläpp. Den renodlade elbilen ger inga lokala utsläpp (inget avgasrör) och kan därför bidra till bättre luftkvalitet särskilt i städer. Och så är den ju tystare.

Batteriet i elbilen är stort och väger mellan 200 och 500 kg. Trots det väger elbilen inte mycket mer än en motsvarande bensinbil, eftersom den har varken förbränningsmotor, växellåda eller bränsletank.


Elbil vs. bensinbil

Fördelar:

  • Billiga att köra (ca 80% billigare)
  • 83% av energin går till att driva bilen framåt (jfr. 18% i bensinmotor)
  • Kräver mindre underhåll (30% färre rörliga delar)
  • Kan ”tankas” hemma. El finns överallt.
  • Håller längre (lätta rostfria material)
  • Bättre köregenskaper (batteriet i bottenplattan ger mycket låg tyngdpunkt)

Nackdelar:

  • Begränsad räckvidd
  • Begränsat antal publika snabbladdningsstationer
  • Dyrare i inköp

Räckvidden för en elbil har varit något av en akilleshäl. De flesta elbilar som säljs har en räckvidd på 250–400 km. Men batteriutvecklingen går framåt och nu finns det modeller som redan klarar sträckor upp mot 500 km och mer. ”Man bör dock ha i åtanke att man aldrig riktigt når upp till den utlovade räckvidden. Vårt varierande klimat och körhastigheten påverkar körsträckan. På vår, sommar och höst kommer man kanske upp i cirka 90 procent, men mitt i smällkalla vintern uppnås kanske endast 50–70 procent av angiven räckvidd”, förklarar Hohtari.

”Ett varmt batteri räcker längre. Parkera om möjligt i ett varmt garage. Värm bilen till exempel med parkeringsvärmare så att bilen är varm och isfri när du ska köra. Kör smart, undvik kraftiga accelerationer och hårda inbromsningar. Ha fulladdat batteri när du ska åka”, tipsar Hohtari.

Inte särskilt svårskruvade

Denice Hohtari har gillat bilar ända sedan hon som liten mest umgicks med pojkarna i byn. Drömmen om att bli teckenspråkstolk fick dock ge vika för bilmekanikeryrket. ”Medan jag studerade blev det klart för mig att det var lärare jag ville bli. Fortfarande är det så att flickor är i minoritet på bilmekanikerlinjen, men de behövs för i vissa fall är kvinnor noggrannare än män.”

Idag får de studerande grundläggande insikter i hur el- och hybridbilar är byggda, men det kommer sannolikt att ingå mer om tekniken i utbildningen i framtiden. Hohtari säger att elbilar och hybrider inte är svårare att serva än andra bilar. Men vissa specialkurser krävs. ”Enligt nya direktiv så måste man genomgå elsäkerhetskursen SFS6002 för el- och hybridbilar för att få jobba med dem. Elbilarna är ju inte heller exakt likadant konstruerade. Till exempel bör man veta om bilen ska vara i strömlöst läge eller inte när man ska utföra vissa uppgifter.”

Egenskaper och skillnader:

Elbil

Laddhybrid

Elhybrid

Mildhybrid

Har förbränningsmotor

Nej

Ja

Ja

Ja

Har batteri

Ja

Ja

Ja

Nej

Kan köras enbart på elmotor

Ja

Ja

Ja

Nej*

Kan laddas med el utifrån

Ja

Ja

Nej

Nej

Batteristorlek

+++

++

+

-

Räckvidd (på enbart el)

+++

++

+

-

Koldioxidminskning i förhållande till batteristorlek, g/km/kWh (enligt Emissions Analytics)

+

++

+++

+++

 

* Har kombinerad startmotor/generator som hjälper bensinmotorn

       
SÖFUK
Svängrum-e Utges av Svenska Österbottens förbund för utbildning och kultur skn (Söfuk)

Kungsgårdsvägen 30 A 65380 Vasa Tfn (06) 324 2211
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., www.sofuk.fi

Ansvarig utgivare: Martin Norrgård
Redaktionsråd: Maria Nystrand, Carola Harmaakivi, Simon Ventus, Caroline Lång 
Ansvarig redaktör: Maria Nystrand
Layout: Niklas Forsberg