Finland är i undantagstillstånd. Hur inverkar det här på lärarnas och handledarnas arbete och det allra viktigaste; studerandes lärande? YA-rektorn Boris Ståhl har konstaterat att vi nu ”behöver arrangera undervisningen och handledningen för studerande på olika alternativa sätt genom distansundervisning via nätet, distansstudiepaket etc”. De här inledande meningarna ger upphov till pedagogiska tankar kring begrepp så som undervisning-lärande-lärmiljö som vi här kommer att lyfta fram.
Vad är ett ekosystem för lärande ur yrkesutbildningens synvinkel? När vi besvarar den frågan behöver vi fundera på följande:
När nu lärare och handledare tillsammans med annan personal engagerat, målmedvetet och med en ”våga pröva nytt”-mentalitet jobbar för högtryck med att utveckla distansundervisningen - eller hellre lärandet - via nätet, är följande utvecklingssteg att granska hela ekosystemet för lärande ur studerandes synvinkel. Hur ser den helhet som YA erbjuder ut? Ser vi den ”röda tråden” i lärandehelheten i de olika lärmiljöerna som vi erbjuder tillsammans med arbetslivet? På vilket sätt stöder den distansundervisning som YA nu ger via nätet det lärande som sker i arbetslivet? För bästa möjliga resultat skulle det här förutsätta ett fungerande teamarbete av lärare och handledare inom branschen men också över branschgränserna. Det arbetet är nu på god väg när de delar som lämpar sig som distansundervisning / distansstudier utvecklas i rask takt.
För att återgå till rubriken ”Yrkesutbildningens ekosystem för lärande”. Speciellt nu cirkulerar många olika begrepp, t.ex. distansundervisning, hemskola, hemundervisning, distansarbete osv. Med den här artikeln vill vi se lärande i en större helhet, där undantagstillståndet är tillfälligt men lärandets förutsättningar kanske förändrade för alltid. Vi kommer troligen aldrig att återgå till det som för några veckor sedan var det ”normala” i avseende på vår undervisning. De tekniska hjälpmedlen som finns i vår organisation har öppnat upp nya möjligheter för oss och vår syn på lärande och handledning.
Vid kommande personalfortbildningar vid YA ska vi tillsammans med personalen öppna upp och vidareutveckla YA:s ekosystem för lärande. I skuggan av covid-19 tar utvecklingen av YA:s mångsidiga ekosystem för lärande ett betydelsefullt steg framåt utan att förglömma betydelsen av den praktiska färdigheten för ett yrke som är kärnan i YA:s yrkesutbildning.
Kungsgårdsvägen 30 A 65380 Vasa Tfn (06) 324 2211
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., www.sofuk.fi
Ansvarig utgivare: Martin Norrgård
Redaktionsråd: Maria Nystrand, Carola Harmaakivi, Simon Ventus, Caroline Lång
Ansvarig redaktör: Maria Nystrand
Layout: Niklas Forsberg