Nya vindar på teatern

 Så har då det nya spelåret inletts. Renoveringen är inne på slutrakan, repetitionerna av de olika produktionerna börjar så småningom gå in i sina mest intensiva faser. Byggkarlar i gula västar blandas med skådespelare, regissörer och scenografer – allt i en salig blandning. Specialister influgna från Frankrike har nyss hållit kurs för vår ljudpersonal, Wasa Teater har ljudteknik som kan mäta sig med de modernaste teaterhusen i världen såsom Paris, Sydney, London och New York och nu Vasa – faktiskt i den ordningen!

Förra veckan hängdes den nyputsade kristallkronan upp i restaurangen, teaterns glimrande fixstjärna och snart öppnas biljettkassan så att publiken äntligen kan komma in i huset, köpa biljetter och bekanta sig med foajén. Ännu återstår arbete på produktionerna och huset men till premiären på Spelman på taket skall allting vara färdigt.

Spelåret är speciellt på flera olika sätt: teatern fyller 100 år och får fira det i moderniserade utrymmen. Utöver det har vi produktioner som redan nu har väckt stort intresse bland vår publik.

En av höstens storsatsningar, musikalklassikern Spelman på taket, kommer att vara något utöver det vanliga i händerna på vår regissör Markus Virta, det vågar jag lova. En berättelse om det grundläggande behovet hos de äldre att följa traditioner i en värld av förändring och osäkerhet. Men också om längtan hos de unga att sätta upp sig mot de gamla strukturerna.

Vi kommer att ha nyskrivna pjäser av Susanna Alakoski, en av Sveriges mest betydelsefulla författare, och Maria Turtschaninoff, vars fantasyromaner för unga har hyllats världen över. Bomullsängeln av Alakoski , som handlar om livet på Vasa bomullsfabrik, kommer ut som bok i augusti och några månader senare har den premiär på stora scenen på Wasa Teater. Processen har varit unik eftersom författaren och pjäsförfattaren parallellt arbetat fram romanen respektive pjäsen under det senaste året. Det är speciellt att Wasa Teater under sitt 100-års jubileum får äran att samarbeta med dessa intressanta författare.

För de minsta spelar vi Sagan om den lilla Farbrorn av Barbro Lindgren i en vacker visuell och musikalisk inramning och för våra högstadieelever kommer vi att fortsätta med teater i undervisningen, TIU, där den egna upplevelsen förstärks genom aktiv medverkan, en teaterform som väckt stort intresse bland lärare och elever i samband förra årets produktion.

Under hösten gör Lina Ekblad en personlig och fräsch monolog om våra laster och dygder där Ekblad går i dialog med Herr Shakespeare. Nästa vår får vi via konstnären Hélène Schjerfbeck, som gestaltas av husets skådespelare Tove Qvickström,  en inblick i den konstnärliga processen och vad det innebär att vara konstnär under ett helt liv. Monologen är skriven av den intressanta nutidsdramatikern Iida Hämeen-Anttila.

Utöver det kommer vi att ha flera intressanta och efterlängtade gästspel på våra olika scener, bl.a. FORK som för sista gången står på Wasa Teaters scen, och Riksteaterns fars Man måste väl ställa upp.

Musikal, klassiker, drama, komedi – lokalt och nyskrivet. I ett vackert, nyrenoverat hus med många nya och viktiga funktioner såsom läktare, restaurang och större tillgänglighet - allt för att ge publiken det bästa.

Jag ser verkligen fram emot det kommande spelåret!

Åsa Salvesen
Teaterchef


SÖFUK
Svängrum-e Utges av Svenska Österbottens förbund för utbildning och kultur skn (SÖFUK)

Kungsgårdsvägen 30 A 65380 Vasa Tfn (06) 324 2211
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., www.sofuk.fi

Ansvarig utgivare: Marina Vikberg-Grönlund
Redaktionsråd: Maria Nystrand, Carola Harmaakivi, Simon Ventus, Caroline Lång 
Ansvarig redaktör: Maria Nystrand
Layout: Niklas Forsberg