Wasa Teater - det kulturella svenskspråkiga hjärtat i Österbotten
Ur ”Gambämark”. Kevin Holmström, Axel Åhman, Jakob Norrgård, Jonas Bergqvist. Foto: Frank A. Unger.
En av Wasa Teaters största succéer genom tiderna, musikalen ”Gambämark” av och med humorgruppen KAJ och husets skådespelare, har nu spelat färdigt på Ritz. Dryga 23.300 människor ville se föreställningen och efterfrågan på fler föreställningar fanns men på grund av olika omständigheter, främst praktiska sådana, valde vi nu att avsluta produktionen.
När jag ser en av föreställningarna sitter en tioårig obekant pojke bredvid mig. Han skrattar så han håller på att trilla av stolen. När jag, tanten bredvid honom, ibland skrattar åt något han inte reagerar på tittar han på mig förundrat. Där sitter vi, jag 48 år, han tio och har hejdlöst roligt, stundvis åt helt olika saker. Och det är det som är det stora med KAJ, att vi alla kan känna igen oss i det vi ser och upplever, tillsammans. Det är är så unikt och så sällsynt. Det har varit oförglömligt att se en teaterföreställning förvandlas till en regelrätt österbottnisk folkrörelse!
Också våra två andra föreställningar, dagispjäsen ”Karius o Baktus”, och ”Världen är så stor”, som riktade sig till 9-13-åringar, har lockat mycket publik. Med "Världen är så stor", ett teater-i-undervisningen-projekt slog teatern in på ett nytt spår vad gäller publikarbete och unga. Den här teaterformen hade stor genomslagskraft bland lärare, elever och branschfolk, då vi senaste höst turnerade i skolor, också utanför Österbotten.
Och nu blickar vi framåt: i början av mars är det dags för vår sista premiär, "LasseMajas detektivbyrå", ett spännande mysteriedrama för hela familjen.
Vårt renoveringsår kräver stor flexibilitet av vår personal, som arbetar i provisoriska utrymmen och med tillfälliga arrangemang, och ändå - trots det - levererar högklassigt utförda föreställningar för vår publik.
Renoveringen går stadigt framåt. Ännu är det gamla tegelväggar, byggställningar, naken betong som gäller. Men så småningom, i vår nya, gamla anrika restaurang Ernst Salonger, kommer kristallkronan att hissas upp.
Varför väljer då vi att återskapa restaurangen från 50-talet, är det inte främst teater vi skall syssla med? Svaret är: det ena klarar sig inte utan det andra. Alla kundundersökningar visar på att publiken idag vill ha helhetsupplevelser där teater, olika scenuppträdanden i kombination med mat och dryck är nyckelordet. Vi på teatern måste vara attraktiva, tilltalande och kunna erbjuda restaurangtjänster i vacker och trivsam miljö där vår publik vill vistas, organisera fester, hyra in sig för konferenser och andra evenemang – och också se våra föreställningar.
Vad kommer då att finnas på repertoaren näste spelår?
Både klassiskt och mycket nyskrivet. Jubileumshösten inleds med musikalernas klassiker, "Spelman på taket". En tidlös berättelse i en ny, fräsch tappning. Utöver det kommer Wasa Teater att ha nyskrivna pjäser av tunga författarnamn såsom Susanna Alakoski och andra. För de minsta spelar vi "Sagan om den Lilla Farbrorn" av Barbro Lindgren och för våra högstadier kommer vi att fortsätta med teater i undervisningkonceptet.
Vi gör teater för publiken, det har varit ett ledande tema. Teatern fyller hundra år kommande höst och jag hoppas att så många som möjligt hittar till det nya, fina teaterhuset, det kulturella svenskspråkiga hjärtat i Österbotten. I berättelserna som kommer upp på våra scener under jubileumsåret vill vi att det finns möjlighet till igenkänning, att pjäserna är angelägna och stimulerande samtidigt som de kan överraska. Målsättningen är att besöket på teatern är upplyftande, ett ställe dit man gärna går igen.