Yrkesakademin i Österbotten Logo

NYT – Ett år som företagare

TEXT: Maria Nystrand, Marknadsförings- och kommunikationschef

Programmet ”Ett år som företagare” är ett verktyg som förenar teori och praktik vid undervisningen och lärandet av färdigheter, kunskaper och attityder som är viktiga för företagare.

Programmet erbjuder studerande ett roligt och praktiskt redskap som de kan använda för att öva arbetslivsfärdigheter, lära sig en entreprenörsaktig attityd och pröva på företagande. De unga som deltar i programmet grundar ensamma eller i grupp ett NYT-företag som verkar med riktiga pengar utifrån deras egna intressen, kunskaper och färdigheter. Studerandena får också delta i nationella tävlingar och evenemang, om de vill.

Två av de merkonomstuderande som grundat NYT företag inom ramen av Ett år som företagare är Ly och Tuan. De började i september med att tänka ut sin affärsidé. Efter att affärsidéerna hade utkristalliserat sig och affärsplanerna var gjorda startade studerande sina företag rent konkret. De öppnade ett bankkonto för företaget, startade profiler på sociala medier, började jobba på sina försäljningspitch och marknadsföringsplaner etc.

Både Ly och Tuan är måna om att få dela med sig av sitt hemlands, Vietnams smaker med oss finländare. De vill erbjuda nya smaker och nya produkter, som man inte vanligtvis hittar i finländska affärer. Därför var det inte svårt för dem att komma fram till sina affärsidéer.

Ly producerar Che Thai, en typ av söt ”bubble tea” dryck som görs på röda bönor, kokosmjölk, socker, mjölk, tapiokapärlor och asiatiska bär och frukter (t.ex. jackfrukt). Ingredienserna köper Ly i olika Asian Markets och sedan framställer hon själv drycken. Hon har haft en del utmaningar med att få finländare att våga testa produkten, men försäljningen går desto bättre till kunder med asiatisk bakgrund.

Tuan har desto lättare att hitta kunder, han säljer vårrullar. Tuan konstaterar att finländare älskar vårrullar, och hans vårrullar är extra goda eftersom de har så mycket fyllning. Han erbjuder en vegetarisk variant och en med kött. Totalt har Tuan sålt över 1000 st vårrullar berättar han.

Under hösten och vintern har fokus legat på marknadsföring och försäljning. NYT företagen har sålt sina produkter under olika försäljningstillfällen som skolan, studerande själva eller utomstående ordnat, t.ex. vid julöppningen i Närpes.

På vårterminen var det dags att jobba mer med bokföring, bokslut, slutrapport med utvärdering och avslutande av företaget.

Ly tror inte hon kommer att fortsätta med Che Thai företaget, men hon funderar ändå på att starta eget företag inom skönhetsbranschen och Ett år som företagare programmet har gett henne en hel del viktig kunskap om företagande. Tuan kanske fortsätter att sälja vårrullar på marknader och liknande evenemang, men hans stora framtidsdröm är att bli polis säger han.

SÖFUK
Svängrum-e Utges av Svenska Österbottens förbund för utbildning och kultur skn (SÖFUK)

Kungsgårdsvägen 30 A 65380 Vasa Tfn (06) 324 2211
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., www.sofuk.fi

Ansvarig utgivare: Marina Vikberg-Grönlund
Redaktionsråd: Maria Nystrand, Carola Harmaakivi, Simon Ventus, Caroline Lång 
Ansvarig redaktör: Maria Nystrand
Layout: Niklas Forsberg